بسیاری از ورزشکاران بر این باورند که برای عضله‌سازی نیازی به مصرف همزمان مکمل وی و آمینو اسیدهای مختلف نیست. هر دو این مکمل‌ها فواید بسیاری برای بدنسازان دارد که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را به طور کامل معرفی کنیم.


مکمل پروتئین وی چیست؟ کاربرد پروتئین وی

یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های بدنسازی پروتئین وی‌ است که در اصطلاح به آن آب پنیر نیز گفته می‌شود. وظیفه اصلی این مکمل افزایش حجم توده عضلانی است. همچنین این مکمل به فرایند بازسازی بافت عضلات و ریکاوری بعد از تمرین سرعت می‌بخشد. در ادامه برخی از مزیت‌های استفاده از این مکمل نیز آورده شده است.


مزایای استفاده از پروتئین وی در ورزش بدنسازی

استفاده از پروتئین وی علاوه بر تاثیر مثبتی که در بدنسازی دارد فواید بسیاری برای سلامت انسان نیز به همراه دارد. به طور مثال این مکمل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به افزایش توده عضلانی و قدرت ماهیچه‌ها نیز کمک می‌کند. به طور کلی فواید مصرف پروتئین وی عبارت‌اند از:

  • تسریع ریکاوری بدن و بازسازی ماهیچه
  • جذب آسان در بدن
  • افزایش قوای کلی بدن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • چربی‌سوزی و کاهش وزن
  • ایجاد احساس سیری کاذب و در نهایت کاهش وزن


صرف نظر از اینکه می‌خواهید از فعالیت بدنی خود حمایت کنید یا به سادگی می‌خواهید به رژیم غذایی خود تنوع اضافه کنید، برند ویسلی سبد محصولات خود را طوری طراحی کرده است که چیزی برای همه وجود داشته باشد. برای خرید پروتئین وی ویسلی می‌توانید به فروشگاه خانه مکمل دیلمی مراجعه نمایید و با خیال راحت مکمل اورجینال خود را درب منزل تحویل بگیرید.

مکمل آمینو اسید چیست؟ کاربرد آمینو اسیدها

آمینو اسید نیز یکی دیگر از مکمل‌های بدنسازی است که برای عضله سازی بهتر به شما کمک می‌کند اگر به تازگی شروع به تمرین بدنسازی کرده‌اید خرید مکمل آمینو اسید به روند پیشرفت شما کمک خواهد کرد. آمینو اسیدها بلوک های کوچک سازنده پروتئین هستند. این مکمل به عضله‌سازی، رشد ماهیچه، افزایش انرژی برای شروع تمرین و بهبود عملکرد متابولیسم کمک می‌کند. 


مزایای استفاده از آمینو اسیدها در ورزش بدنسازی

در ایامی از سال مانند ماه رمضان که شاید لازم باشد با شکم خالی تمرین کنید، استفاده از مکمل آمینو به‌شدت پیشنهاد می‌شود. مزیت‌های استفاده از آمینوها عبارت‌اند از:

  • کمک به حفظ بافت ماهیچه و ماندگاری عضله‌ها
  • عضله‌سازی و به‌اصطلاح حجم‌آوری بدن
  •  بهبود متابولیسم و عملکرد عضلات
  • بالا بردن انرژی بدن

مقایسه پروتئین وی با آمینو

آمینو اسیدها به تولید پروتئین در بدن کمک می‌کنند. اسیدهای آمینه ضروری در بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق مکمل تامین شوند. به طور کلی تفاوت موجود بین پروتئین وی و آمینو اسیدها در موارد زیر خلاصه می‌شوند. 

  •  مکمل آمینو اسید برای سنتز پروتئین در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و منبع مستقیم پروتئین نیست.
  • مکمل پروتئین وی شامل 9 اسید آمینه ضروری برای بدن است که به‌طور کامل بدن را تغذیه می‌کند.
  •  هیچ‌کدام از این مکمل‌ها نمی‌توانند جای هم‌دیگر را پر کنند. بدن انسان برای عضله‌سازی و ریکاوری به هر دو مکمل آمینو و وی نیاز دارد.

اگر می‌خواهید به طور جدی ورزش بدنسازی را شروع کنید و هدف شما عضله‌سازی است باید استفاده از مکمل وی را دربرنامه‌های خود قرار دهید. اکثر ورزشکاران حرفه‌ای که فرایند عضله‌سازی را پشت سر گذاشته‌اند، با استفاده از مکمل آمینو اسیدها بافت عضلات خود را حفظ می‌کنند. 


تفاوت مکمل آمینو با پروتئین وی

  • متابولیسم

پودر پروتئین وی و مکمل آمینو نتایج متفاوتی را ارائه می دهند. مکمل پروتئین وی کل پروتئین را افزایش می‌دهند و به کالری کمک می‌کنند، بنابراین از عضله‌سازی حمایت می‌کنند و می‌توانند شکاف‌های موجود در رژیم غذایی را پر کنند. آمینو اسیدها مناطق بسیار خاص و متنوعی از متابولیسم را هدف قرار می دهند. یک آمینو اسید ممکن است بر مواد شیمیایی مغز تأثیر بگذارد، در حالی که دیگری عملکرد عضلات را بهبود می بخشد.

پودرهای پروتئین و مکمل‌های اسید آمینه به‌عنوان اسیدهای آمینه منفرد وارد جریان خون شما می‌شوند، سپس سلول‌ها در سراسر بدن، آمینو اسیدهای مورد نیاز برای ساخت پروتئین‌های جدید را جمع‌آوری می‌کنند. اگر به اندازه کافی از یک اسید آمینه مورد نیاز نداشته باشید، آن پروتئین نمی تواند تولید شود. شرایطی که متابولیسم شما را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند افزایش فعالیت ماهیچه ای یا بیماری، ممکن است بر میزان کل پروتئین مورد نیاز شما تأثیر بگذارد، اما یک چیز ثابت می ماند: برای اطمینان از اینکه سلول های شما می توانند پروتئین های حیاتی را سنتز کنند، باید روزانه به اندازه کافی از تمام آمینوهای ضروری مصرف کنید.

  • سنتز پروتئین ماهیچه ای

اگر به دنبال تحریک سنتز پروتئین ماهیچه ای هستید، مکمل آمینو که از اسیدهای آمینه آزاد تشکیل شده است، موثرترین گزینه است. مطالعات نشان می دهد که سنتز پروتئین ماهیچه ای دو برابر بیشتر از پروتئین وی (ایزوله) به اسیدهای آمینه آزاد پاسخ می دهد. با مصرف آمینوهای آزاد، سطح اسید آمینه در خون سریع‌تر افزایش می‌یابد و به غلظت‌های بالاتری می‌رسد.

یکی دیگر از مزایای مکمل آمینو این است که می توان آن را بر اساس ترکیب دقیق و دوز اسیدهای آمینه ضروری برای شرایط خاص فرموله کرد. به عنوان مثال، پیری ماهیچه کمتر به سیگنال های آنابولیک (عضله ساز) پروتئین پاسخ می دهد. با افزودن نسبت بیشتری از آمینو اسید لوسین شاخه دار، می توانید مقاومت را شکسته و سنتز پروتئین عضلانی را در افراد مسن تر تحریک کنید.

  • ارزش غذایی

پودرهای پروتئین وی منابع پروتئین با کیفیتی هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری می باشند. این پروتئین کامل نیاز بدنسازان به پروتئین را حمایت می کنند و می‌توانند کل پروتئین دریافتی روزانه را فرهم آورند. مکمل آمینو نیاز روزانه پروتئین را برآورده نمی کند و در دوزهای زیاد ممکن است باعث عدم تعادل متابولیک شود. به عنوان مثال مصرف بیش از حد لوسین، یکی از سه آمینو اسید شاخه دار، ممکن است منجر به کاهش سطح خونی دو اسید آمینه دیگر شود.

  • کالری

مکمل های آمینو حاوی حداقل کالری هستند، اما یک پیمانه پودر پروتئین حدود ۱۲۰ کالری دارد و برخی از برندها ممکن است کالری بیشتری داشته باشند. حتما به این کالری اضافی دقت کنید تا از اهداف ورزشی شما  بیشتر نباشد.



آیا می‌توان پروتئین وی را هم‌زمان با آمینو اسید مصرف کرد؟

هر دو مکمل در بهبود عملکرد و بازیابی نقش کلیدی دارند، اما هنگامی که قصد ترکیب دو مکمل با یک دیگر را دارید، باید هدف خود را در نظر بگیرید. اگر به دنبال افزایش وزن (توده عضلانی بدون چربی) هستید، باید کالری و درشت مغذی های دریافتی خود را افزایش دهید. یکی از روش های انجام این کار، استفاده از شیک پروتئین وی بین وعده‌های غذایی است. کالری و پروتئین اضافی به کل مصرف روزانه شما اضافه می کند و به شما این امکان را می دهد که به طور موثرتر به هدف خود برسید. البته توجه داشته باشید که در‌صورت مصرف هم‌زمان این دو مکمل، سطح انرژی بدنتان به‌مقدار فراوانی افزایش می‌یابد و باید سطح تمرینات خود را نیز به‌مراتب افزایش دهید.

شاید شما به دنبال کاهش مقداری کالری و کاهش چربی هستید. یک راه موثر برای انجام این کار با مکمل آمینو خواهد بود. مصرف مکمل آمینو بعد از تمرین به شما امکان می دهد تا از مزایای ترمیم و بازسازی بافت عضلانی بدون کالری اضافی یک شیک پروتئینی بهره مند شوید.