بسیاری از محققان بر این عقیده هستند که ورزش تاثیر مستقیم بر روی کاهش استرس و اضطراب دارد، اما دلیل علمی این مسئله همچنان مشخص نیست. با وجود اینکه بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که فعالیت بدنی، تاب‌آوری را افزایش می‌دهد اما مشخص نیست که چگونه خلق و خو را تقویت می‌کند و باعث آرامش فرد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تاثیر ورزش روی خلق و خو و همچنین عوارض احتمالی آن، ورزش‌های مناسب و غیره این مقاله را تا انتها بخوانید.


تاثیر ورزش بر کاهش استرس و اضطراب

زمانی که به طور مداوم استرس و اضطراب را متحمل شوید، بدنتان ضعیف می‌شود. آسیبی که استرس به بدن انسان وارد می‌کند فقط یک مسئله ذهنی یا عاطفی نیست، بلکه به لحاظ جسمی نیز ممکن است به شما صدمه بزند. استرس زیاد باعث ایجاد سر درد، کمر درد، بیخوابی و یا ناراحتی معده می‌شود. اگر استرسی که متحمل می‌شوید طولانی شود و دائما در حال مبارزه با استرس باشید، اوضاع خطرناک خواهد شد. این حالت در طولانی‌ مدت به افسردگی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا منجر می‌شود؛ اما نگران نباشید چون برای همه‌ی این مشکلات راه‌حل وجود دارد. در این مرحله می‌توانید به سراغ ورزش بروید. ورزش یک داروی طبیعی ضد افسردگی و تسکین دهنده قوی اضطراب است که می‌تواند در این راه همراه و همقدم شما باشد.


چگونه ورزش به کاهش استرس کمک می‌کند؟

طبق آمار و گزارشات، میزان استرسی که خانم‌ها متحمل می‌شوند بسیار بیشتر از آقایون است. همچنین نسبت به آسیب‌های فیزیولوژیکیِ استرسِ مزمن، حساس‌ترند. پس لازم است که خانم‌ها این مطلب را بادقت بیشتری بخوانند. هنگامی که استرس به سراغ شما می‌آید چه کار می‌کنید؟ 

دکتر میگداو پزشک ایالت ماساچوست می‌گوید: «فقط بلند شدن، حرکت‌کردن و چرخیدن، یک روش قدرتمند برای کاهش استرس است. فعالیت بدنی به ما اجازه می‌دهد تا عضلات‌مان به جنب‌وجوش بیفتد، جریان خون بهتر شود و اکسیژن بیشتری جذب کنیم. در نهایت با ورزش، کمک بیشتری به خودمان می‌کنیم».

چند نمونه ورزش وجود دارد که در این شرایط کمک بقیشتری به شما خواهد کرد. فعالیت‌هایی که ذهن و بدن شما را بیشتر در گیر می‌کند برای کاهش درمان استرس، موثرتر هستند.


بهترین ورزش‌ها برای کاهش استرس

در ادامه چند نمونه از بهترین رشته‌های ورزشی را به شما معرفی خواهیم کرد که با انجام یکی از این ورزش‌ها می‌توانید می‌توانید برای کسب آرامش بیشتر تلاش کنید.

  • تنیس

یکی از بهترین تمرین‌هایی که برای رفع استرس می‌توانید انجام دهید، تنیس است. این ورزش می‌تواند خیلی از مشکلات ناشی از استرس، مانند فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را مهار کند. از آن‌جاکه شما نمی‌توانید به‌تنهایی تنیس بازی کنید، این ورزش به بهبود روابط شما با دیگران کمک می‌کند و می‌تواند عامل موثری برای کاهش اضطراب‌های‌تان باشد! تمرین در زمین تنیس باعث می‌شود که مغز شما اندورفین آزاد کند. اندورفین همان بیوشیمیایی است که احساس آرامش و رضایت خاطر را در عمق جان‌تان ایجاد می‌کند.

  • یوگا در خانه

یکی دیگر از رشته‌های ورزشی که می‌تواند به شما کمک کند یوگا است. این ورزش نوعی مراقبه است و استرس و اضطراب را خنثی می‌کند. یوگا نوعی تمرین قدرتی است و شما را مقاوم‌تر و منعطف‌تر می‌کند و در نهایت تنش جسمی را تسکین می‌دهد. در این ورزش، تنفس عمیق اهمیت زیادی دارد، چون باعث آرام‌گرفتنِ بدن می‌شود. نتیجه مطالعات نشان داده که یوگا باعث کاهش فشار خون هم می‌شود. اما فایده این ورزش در مبارزه با استرس فراتر از این‌هاست. بزرگ‌ترین فایده یوگا، تمرکز ذهنی است. تمرکز برای مدیریت استرس نیز مهم است. 


  • پیاده‌روی

آسان‌ترین راه‌حل برای شما پیاده‌روی است که نیاز به کلاس و تجهیزات خاصی هم ندارد. این ورزش از بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، کلسترول خون و دیابت نوع 2 پیشگیری می‌کند. همین راه‌رفتنِ ساده، تنش‌های عصبی را از گروه‌های عضلانیِ شما آزاد می‌کند. موقع پیاده‌روی هم، شما ناخودآگاه نفس‌های عمیق می‌کشید. اگر در فضای سبز هم راه بروید که چه بهتر! چون، بودن در دل طبیعت آرامش‌بخش است. اگر تا الان پیاده‌روی را جدی نمی‌گرفتید، از امروز به بعد، با خودتان شرط ببندید که روزی نیم ساعت این کار را انجام دهید. بعد از دو تا سه هفته، کم‌کم تعداد دفعات و مدت زمان پیاده‌روی را بیشتر کنید. معمولاً پنج یا شش بار پیاده‌رویِ ۳۰ دقیقه‌ای در هفته برای سلامتی و مدیریت استرس توصیه می‌شود.

  • بدنسازی

جالب است بدانید که بدنسازی در خانه یا باشگاه و بلندکردنِ وزنه همان‌طورکه جسم را قوی و نیرومند می‌کند، همچنین با ترشح هورمون اندروفین روحیه و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. 

  • پیلاتس

یکی از موثرترین رشته‌های ورزشی که به کاهش استرس کمک می‌کند پیلاتس است. پیلاتس ارتباط بین ذهن و مغز را تقویت می‌کند و همچنین آگاهی شما نسبت به حرکات بدنتان بیشتر خواهد شد. یک‌سری تمرینات پیلاتس بر آگاهیِ بدن، قدرت اصلی و تراز صحیح تأکید دارد. پیلاتس مانند یوگا با تمرکز ذهنی و تنفس آگاهانه تمام ذهن شما را پر از آرامش می‌کند و دیگر جایی برای اضطراب و نگرانی باقی نمی‌گذارد.

  • رقص

انجام حرکات موزون علاوه بر فواید جسمی، از لحاظ روحی و عاطفی نیز به شما کمک می‌کند.رقص یک تمرین عالی برای افزایش روحیه و چابکی است. وقتی می‌رقصیم ضربان قلب ما بالا می‌رود؛ کم‌کم عرق می‌ریزیم و شادی در رگ‌های‌مان جریان پیدا می‌کند. محققان دریافتند کسانی‌که دو بار در هفته می‌رقصند، ریسک کمتری برای ابتلا به زوال عقل دارند. شاید یادگیری حرکات جدید و ریتم‌های موزون جدید مغز شما را هم به چالش بکشد.


کلام آخر

محققان بر این باورند که بین ورزش و سلامت روان ارتباط وجود دارد و فعالیت بدنی با بهبود تاب‌آوری و جدا کردن فرد از عامل استرس‌زا می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و علائم اضطراب و افسردگی را بهبود بخشد. تأثیر ورزش روی بهبود خلق و خو زمان‌بر است و برای اینکه اثرات مفید آن را ببینید، باید صبور باشید. طبیعی است که انگیزه‌ی شما در مراحل مختلف تغییر کند یا با گذشت زمان اشتیاق‌تان کمتر شود. تغییر برنامه‌ی ورزشی و پیدا کردن گزینه‌های ورزشی جدید به تقویت انگیزه‌ کمک می‌کند. اگرچه ورزش کردن برای بیشتر افراد بی‌خطر است، اما ممکن است در بعضی شرایط باعث آسیب‌دیدگی شود. اگر سابقه‌ی ورزش کردن ندارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از شروع آن با پزشک صحبت کنید.