مکمل‌های بدنسازی به عنوان یک ابزار معمول در دنیای ورزش بدنسازی استفاده می‌شوند. یکی از مکمل‌های پرطرفدار و مورد توجه در این صنعت، پروتئین‌ها هستند. پروتئین‌ها به عنوان سازنده اصلی عضلات بدن شناخته می‌شوند و نقش مهمی در رشد، ترمیم و نگهداری عضلات دارند. در این مقاله، به طور مختصر به معرفی انواع مکمل‌های بدنسازی و کاربردهای آن‌ها پرداخته می‌شود. همچنین، راهنمای خرید پروتئین وی نیز ارائه می‌شود.


انواع مکمل‌های بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی به عنوان تکمیل کننده‌هایی برای رژیم غذایی و برنامه تمرینی بدنسازان استفاده می‌شوند. این مکمل‌ها ممکن است شامل ترکیبات مختلفی باشند که بهبود عملکرد و رشد عضلات، افزایش قدرت و استقامت، کاهش خستگی و تسریع بازسازی عضلات را هدف دارند. در زیر تعدادی از انواع مکمل‌های بدنسازی را بررسی خواهم کرد:

مکمل‌های ورزشی پروتئینی

پروتئین‌ها شامل پودر پروتئین، ایزوله پروتئین و کازئین پروتئین هستند. آن‌ها به منظور افزایش میزان پروتئین مصرفی و بهره‌برداری بهینه از آن در فرایند رشد و ترمیم عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پودرهای پروتئین گیاهی

برخلاف پروتئین‌های وی، این نوع پودرها از منابع گیاهی مانند سویا، برنج، گندم و همچنین نخود، عدس و عدس سبز تهیه می‌شوند. این مکمل‌ها معمولاً برای افراد وگان، یا کسانی که از محصولات حیوانی پرهیز می‌کنند، مناسب هستند.

بتا آلانین

این مکمل برای کاهش خستگی و افزایش استقامت عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتا آلانین به عنوان یک منبع انرژی فوق العاده برای عضلات عمل می‌کند و می‌تواند زمانی که بدن به انرژی اضافی نیاز دارد، به عنوان یک منبع سوخت استفاده شود.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 یک آنتی‌اکسیدان است که در بدن تولید می‌شود و در ایجاد انرژی برای سلول‌ها نقش دارد. مصرف مکمل‌های کوآنزیم Q10 می‌تواند بهبود عملکرد قلبی و عروقی، کاهش خستگی و افزایش استقامت عضلات را تسهیل کند.

کراتین

کراتین یک ترکیب طبیعی در عضلات است و برای افزایش قدرت و عملکرد وزنه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل می‌تواند به تأخیر ایجاد خستگی عضلانی کمک کند و عملکرد و قدرت عضلات را افزایش دهد.

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه، اجزای سازنده پروتئین‌ها هستند. مصرف اسیدهای آمینه قبل یا بعد از تمرینات می‌تواند فرایند بهبود ترمیم و رشد عضلات را تسریع کند.

مکمل‌های ورزشی انرژی‌زا

 انرژی اضافی مورد نیاز ماهیچه‌ها را فراهم کرده، توان انقباضی عضلات را طولانی تر و توانایی و قابلیت های ورزشکار را تقویت میکنند. منظور از تأمین انرژی اضافی مورد نیاز عضلات، فراهم کردن انرژی مورد نیاز عضلات ورزشکار پس از به اتمام رسیدن ذخایر گلیکوژن است. در این شرایط اگر به عضلات سوخت کافی نرسد، عضله در طی گلوکونئوژنز به ناچار شروع به شکستن پروتئین ها و تولید سوخت از آنها میکند. پس تامین به موقع انرژی مورد نیاز عضلات باعث حفظ حجم و توده عضلانی میشود. مکمل‌های انرژی‌زا شامل قهوه‌ها، قرص‌های محرک و مکمل‌های انرژی طبیعی مانند گیاهان ریشه‌ای می‌باشند. 


این فقط تعدادی از مکمل‌های بدنسازی هستند و هنوز مکمل‌های دیگری نیز وجود دارند. در هر صورت، قبل از مصرف هر گونه مکمل بدنسازی، توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا تأثیرات و میزان مصرف مکمل را برای شرایط خاص خودتان تعیین کنید.


کاربردهای مکمل‌های بدنسازی

  • افزایش حجم و قدرت عضلات: 

مصرف مناسب پروتئین‌ها و کراتین می‌تواند منجر به افزایش حجم و قدرت عضلات شود.

  • ترمیم و بازسازی عضلات:

اسیدهای آمینه و پروتئین‌ها کمک می‌کنند تا عضلات پس از تمرینات سنگین بهبود یابند و سریع‌تر ترمیم شوند.

  • بهبود عملکرد و استقامت:

مکمل‌های انرژی و اسیدهای آمینه می‌توانند بهبود عملکرد و استقامت در تمرینات ورزشی را تسهیل کنند.


باور های غلط در مورد مکمل های ورزشی

تصورات غلط زیادی در مورد مکمل های ورزشی وجود دارند که در باور عموم مردم جا افتاده است، برخی از این باور های اشتباه شامل موارد زیر هستند که نباید شما را به اشتباه بیندازند:
♦  هرچه مصرف مکمل های ورزشی بیشتر باشد فواید بیشتری دارند.
♦ برای جبران هر کمبودی در رژیم غذایی ورزشکار باید ازمکمل های ورزشی استفاده کرد.
♦  بدن برای مقابله با عوامل تنش‌زا و پشت سر گذاشتن موانع موفقیت نیازمند مصرف مکمل های ورزشی است.
♦ مکمل های ورزشی همیشه میتوانند مفید باشند.
♦ بیشتر یا همه رقبای شما از مکمل های ورزشی استفاده می کنند.
♦ مکمل های ورزشی توصیه شده توسط والدین یا مربیان بی خطر هستند و عوارضی ندارند.

این باور های غلط و اشتباه در مورد مکمل های ورزشی باید کنار گذاشته شوند و همواره باید برای مصرف هرگونه مکمل غذایی از مشاور تغذیه دارای شماره نظام پزشکی معتبر و یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.


راهنمای خرید پروتئین وی ویسلی

1. تحقیق قبل از خرید: قبل از خرید هر نوع پودر پروتئین، بهتر است تحقیق کنید و بررسی‌های مختلف را مطالعه کنید تا برندهای معتبر و با کیفیت را شناسایی کنید. پروتئین وی ویسلی یکی از بهترین‌ها است که شما می‌توانید نسخه اورجینال این محصول را از سایت خانه مکمل دیلمی خریداری کنید.
2. ترکیب پروتئین: بررسی کنید که پروتئین مورد نظر شما از چه منابعی تولید شده است. پروتئین‌هایی که از منابع طبیعی مانند سویا، شیر، گوشت و... به دست می‌آیند، انتخاب مناسبی هستند.
3. مقدار پروتئین در هر سرو: مقدار پروتئین موجود در هر سرو پودر پروتئین را بررسی کنید. انتخاب گزینه‌ای که مقدار بیشتری پروتئین در هر سرو دارد، توصیه می‌شود.
4. توجه به سایر مواد موجود: بررسی کنید که آیا پودر پروتئین حاوی سایر مواد مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی است یا خیر. در نظر داشته باشید که برخی پودرها ممکن است حاوی روغن، شکر و افزودنی‌های مصنوعی باشند که در صورت نیاز خودتان، انتخاب مناسبی برای سلامتی خودتان خواهید داشت.


نتیجه‌گیری:

مکمل‌های بدنسازی، به ویژه پروتئین‌ها، ابزار مفیدی برای بهبود عملکرد، رشد و ترمیم عضلات در ورزش بدنسازی هستند. با تحقیقات مناسب قبل از خرید و انتخاب برندهای با کیفیت، می‌توانید بهره‌برداری بهینه از این مکمل‌ها را تجربه کنید و به اهداف خود در بدنسازی نزدیک شوید.